برترين مطالب
Best Posts
آخرین مطالب ارسالی
Last Posts


جوانی در دیدگاه اهل بیت علیهم السلام

تعداد بازدید : 200   دسته بندی : دسته‌بندی نشده دوشنبه ,۱۴ فروردین , ۱۳۹۱

امام صادق علیه‏السلام :

عَلَیکَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى کُلِّ خَیرٍ ؛(۱)

جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع‏تر به کارهاى خیر روى مى‏آورند.

کافى، ج ۸، ص ۹۳، ح ۶۶ .

………………………………………………………………………………

امام على علیه‏السلام :

فى وَصِیَّتِهِ لاِبْنِهِ الحَسَنِ علیه‏السلام اِنَّما قَلْبُ الْحَدَثِ کَالاَْرضِ الخالیَهِ ما اُ لْقىَ فیها مِنْ شَىْ‏ءٍ قَبِلَتْهُ فَبادَرتُکَ بِالاَْدَبِ قَبْلَ اَنْ یَقْسُوَ قَلْبُکَ وَیَشْتَغِلَ لُبُّکَ ؛(۱)

امام على علیه‏ السلام :

در وصیّت به فرزندش امام حسن علیه‏السلام : دل جوان ، مانند زمین کشت‏ناشده است . آنچه در آن افکنده شود، مى‏پذیرد . از این رو ، پیش از آن‏که دلت سخت گردد و خِرَدَت سرگرم شود ، به تربیت تو همت گماشتم

نهج البلاغه ، از نامه ۳۱ .

………………………………………………………………………………

پیامبر صلی الله‏ علیه‏ و‏آله :

اوصیکُمْ بِالشُّبّانِ خَیْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَهً اِنَّ اللّه‏َ بَعَثَنى بَشیرا وَ نَذیرا فَحالَـفَنِى الشُّبّانُ وَ خالَفَنِى الشُّیوخُ، ثُمَّ قَرَاَ «فَطالَ عَلَیْهِمُ الاَْمَدُ فَقَسَتْ قُلوبُهُمْ»؛(۱)

پیامبر صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله :

شما را به نیکى با جوانان سفارش مى‏کنم، چرا که آنان، دل‏هاى رقیق‏ترى دارند، به راستى که خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من هم پیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. آن‏گاه این آیه را خواندند: «و عمر آنان به درازا کشید و دل‏هایشان سخت گردید».

سفینه البحار، ج ۲، ص ۱۷۶٫

پیامبر صلی الله‏ علیه‏ و‏آله :

مَنْ تَعَلَّمَ فى شَبابِهِ کانَ بِمَنْزِلَهِ الْوَشْمِ فِى الْحَجَرِ وَ مَن تَعَلَّمَ وَ هُوَ کَبیرٌ کانَ بِمَنْزِلَهِ الْکِتابِ عَلى وَجْهِ الْماءِ ؛(۱)

هر کس در جوانى‏اش بیاموزد ، آموخته‏اش مانند نقش بر سنگ است و هر کس در بزرگ‏سالى بیاموزد، مانند نوشتن بر روى آب است .

نوادر راوندى ، ص ۱۳۲، ح ۱۶۹ .

………………………………………………………………………………

امام باقر علیه‏السلام :

کانَ اَبى زَیْنُ الْعابِدینَ علیه‏السلام اِذا نَظَرَ اِلَى الشَّبابِ الَّذینَ یَطْـلُبونَ الْعِلْمَ اَدْناهُمْ اِلَیْهِ وَ قالَ : مَرحَبا بِکُمْ اَ نْتُمْ وَدائِعُ الْعِلْمِ وَ یوشِکُ اِذْ اَ نْتُمْ صِغارُ قَوْمٍ اَنْ تَـکونوا کِبارَ آخَرینَ ؛(۱)

امام باقر علیه‏السلام :

پدرم [امام] زین‏العابدین علیه‏السلام ، هر گاه به جوانانى که دانش مى‏اندوختند ، مى‏نگریست ، آنان را به خود نزدیک مى‏کرد و مى‏فرمود : آفرین بر شما که امانت‏هاى [مردم براى آموختن [دانشید و به‏زودى شما کم‏سالان جامعه ، بزرگان جامعه‏اى دیگر مى‏شوید .

الدر النظیم فى مناقب الائمه اللهامیم ، ص ۵۸۷ .

………………………………………………………………………………

پیامبر صلی الله‏ علیه ‏و‏آله :

یا عَلىُّ بادِر بِاَرْبَعٍ قَبْلَ اَرْبَعٍ : شَبابِکَ قَبْلَ هَرَمِکَ وَ صِحَّتِکَ قَبْلَ سُقْمِکَ وَ غِناکَ قَبْلَ فَقْرِکَ ، وَ حَیاتِکَ قَبْلَ مَوْتِکَ ؛(۱)

اى على! چهار چیز را پیش از چهار چیز دریاب : جوانى‏ات را پیش از پیرى؛ و سلامتى‏ات را پیش از بیمارى؛ و ثروتت را پیش از فقر و زندگى‏ات را پیش از مرگ .

من لا یحضره الفقیه ، ج ۴، ص ۳۵۷، ح ۵۷۶۲ .
………………………………………………………………………………
امام على علیه‏السلام :

فی قَولِ اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ «وَ لاَ تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنْیا» : لا تَنْسَ صِحَّتَکَ وَ قُوَّتَکَ وَ فَراغَکَ وَ شَبابَکَ وَ نَشاطَکَ اَنْ تَطْلُبَ بِهَا الآْخِرَهَ ؛(۱)

درباره آیه سهم خود را از دنیا فراموش مکن : [یعنى] سلامتى ، توانایى ، فرصت ، جوانى و شادابى‏ات را فراموش مکن ، تا با آنها ، آخرت را به دست آورى .

قصص ، آیه ۷۷ ؛ امالى صدوق ، ص ۲۹۹، ح ۳۳۶ .

………………………………………………………………………………
امام صادق علیه‏السلام :

بادِروا اَحْداثَکُمْ بِالْحَدیثِ قَبْلَ اَنْ تَسْبِقَکُمْ اِلَیْهِمُ الْمُرْجِئَهُ ؛(۱)

به آموختن حدیث (معارف دینى) به جوانانتان ، پیش از آن‏که منحرفین آنان را گمراه سازند، اقدام نمایید.

تهذیب الأحکام ، ج ۸ ، ص ۱۱۱، ح ۳۸۱ .

………………………………………………………………………………
امام على علیه‏السلام :

لا تَقْسِروا اَوْلادَکُمْ عَلى آدابِکُم ، فَاِنَّهُمْ مَخْلوقونَ لِزَمانٍ غَیْرِ زَمانِکُم؛(۱)

آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحمیل نکنید، زیرا آنان براى زمانى غیر از زمان شما آفریده شده‏اند .

شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ، ج۲۰، ص۲۶۷، ح۱۰۲ .

………………………………………………………………………………

امام على علیه‏السلام :

یا مَعْشَرَ الْفِتْیانِ، حَصِّنوا اَعْراضَکُمْ بِالاَْدَبِ وَ دینَـکُمْ بِالْعِلْمِ؛(۱)

اى جوانان! آبرویتان را با ادب و دینتان را با دانش حفظ کنید.

تاریخ یعقوبى ، ج ۲، ص ۲۱۰ .

………………………………………………………………………………
پیامبر صلی الله‏ علیه‏ و‏آله :

اَلْمؤمِنُ الْقَوىُّ خَیْرٌ وَ اَحَبُّ اِلَى اللّه‏ِ مِنَ الْمُؤمِنِ الضَّعیفِ ؛(۱)

انسان با ایمان نیرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب‏تر است از انسان با ایمان ناتوان.

صحیح مسلم ، ج ۸، ص ۵۶ .
………………………………………………………………………………
لقمان حکیم علیه‏السلام :

یا بُنَىَّ لاتَعْدُ بَعْدَ تَقْوَى اللّه‏ِ مِنْ اَنْ تَتَّخِذَ صاحِبا صالِحا؛(۱)

فرزندم! بعد از تقواى الهى، از گرفتن دوستِ شایسته نگذر.

الاخوان ، ص ۱۱۰، ح ۲۵٫
………………………………………………………………………………
امام على علیه‏السلام :

خَیْرُ اِخْوانِکَ مَنْ دَعاکَ اِلى صِدْقِ الْمَقالِ بِصِدْقِ مَقالِهِ وَ نَدَبَکَ اِلى اَفْضَلِ الاَْعْمالِ بِحُسْنِ اَعْمالِهِ؛(۱)

بهترین برادرانت (دوستانت)، کسى است که با راستگویى‏اش تو را به راستگویى دعوت کند و با اعمال نیک خود، تو را به بهترین اعمال برانگیزد.

غررالحکم، ح ۵۰۲۲٫
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏ آله :

مَنْ اَرادَ اللّه‏ُ بِهِ خَیْرا رَزَقَهُ اللّه‏ُ خَلیلاً صالحِا؛(۱)

هر کس که خداوند براى او خیر بخواهد، دوستى شایسته نصیب وى خواهد نمود.

نهج الفصاحه، ح ۳۰۶۴٫
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله :

قالَ رَجُلٌ: یا رَسولَ اللّه‏ِ! ما حَقُّ ابْنى هذا؟ قالَ: تُحْسِنُ اسْمَهُ وَ اَدَبَهُ وَ تَضَعُهُ مَوْضِعا حَسَنا؛(۱)

مردى به رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله عرض کرد: حق این فرزند بر من چیست؟ پیامبر فرمودند: اسم خوب برایش انتخاب کنى، به خوبى او را تربیت نمایى و به کارى مناسب و پسندیده بگمارى.

عدّه الداعى، ص ۷۶٫
………………………………………………………………………………
امام على علیه‏السلام :

اَوْلَى الاَْشْیاءِ اَنْ یَتَعَلَّمَهَا الاَْحْداثُ، الاَْشْیاءُ الَّتى اِذا صاروا رِجالاً اِحْتاجوا اِلَیْها؛(۱)

شایسته‏ترین چیزهایى که جوانان باید آنها را بیاموزند، چیزهایى هستند که در بزرگسالى به آنها نیاز دارند.

شرح نهج‏البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۲۰، ص ۳۳۳، ح ۸۱۷ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله :

یَقولُ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ : اَلشّابُّ الْمُؤمِنُ بِقَدَرى الرّاضى بِکِتابى ، اَ لْقانِعُ بِرِزْقى ، اَلتّارِکُ لِشَهْوَتِهِ مِنْ اَجلى هُوَ عِنْدى کَـبَعْضِ مَلائِکَتى ؛(۱)

خداوند عزّوجلّ مى‏فرماید : جوان معتقد به قضا و قدرم، خشنود به آنچه برایش مقدر کرده‏ام ، قانع به روزى‏ام و رهاکننده هوا و هوس به خاطر من ، در نزد من مانند یکى از فرشتگان من است.

کنز العمّال ، ح ۴۳۱۰۷ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله :

ما مِنْ شابٍ تَزَوَّجَ فى حَداثَهِ سِنِّهِ اِلاّ عَجَّ شَیْطانُهُ : یا وَیْلَهُ ، یا وَیْلَهُ! عَصَمَ مِنّى ثُلُـثَى دینِهِ ، فَلْیَتَّقِ اللّه‏َ الْعَبدُ فِى الثُّـلُثِ الْباقى ؛(۱)

هر جوانى که در سن کم ازدواج کند ، شیطان فریاد بر مى‏آورد که : واى برمن ، واى بر من! دو سوم دینش را از دستبرد من ، مصون نگه داشت . پس بنده باید براى حفظ یک سومِ باقى مانده دینش ، تقواى الهى پیشه سازد .

نوادر راوندى ، ص ۱۱۲ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی الله‏ علیه‏ و‏آله :

یا مَعْشَرَ الشَّبابِ عَلَیْکُم بِالْباهِ فَاِنْ لَمْ تَسْتَطیعوهُ فَعَلَیْـکُمْ بِالصّیامِ فَاِنَّهُ وِجاؤُهُ ؛(۱)

اى گروه جوانان! ازدواج کنید . اگر نمى‏توانید ، روزه بگیرید ، که روزه مهارِ شهوت است .

کافى ، ج ۴، ص ۱۸۰، ح ۲ .
………………………………………………………………………………
امام على علیه‏السلام :

اِذَ ا احْتَجْتَ اِلَى الْمَشْوَرَهِ فى اَمْرٍ قَدْ طَرَاَ عَلَیْکَ فَاسْتَبْدِهِ بِبِدایَهِ الشُّبّانِ ، فَاِنَّهُمْ اَحَدُّ اَذْهانا وَ اَسْرَعُ حَدْسا ، ثُمَّ رُدَّهُ بَعْدَ ذالِکَ اِلى رَاْىِ الْکُهولِ وَ الشُیوخِ لِیَسْتَعْقِبوهُ وَ یُحْسِنُوا، اَلاِْخْتیارَ لَهُ ، فَاِنَّ تَجْرِبَتَهُمْ اَکْثَرُ ؛(۱)

امام على علیه‏السلام :

هرگاه به مشورت نیازمند شدى ، نخست به جوانان مراجعه نما، زیرا آنان ذهنى تیزتر و حدسى سریع‏تر دارند . سپس (نتیجه) آن را به نظر میان‏سالان و پیران برسان تا پیگیرى نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند، چرا که تجربه آنان بیشتر است.

شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ، ج ۲۰، ص ۳۳۷، ح ۸۶۶ .
………………………………………………………………………………
امام على علیه‏السلام :

یَنْبَغى لِلْعاقِلِ اَنْ یَحْتَرِسَ مِنْ سُکْرِ الْمالِ وَ سُکْرِ الْقُدْرَهِ ، وَ سُکْرِ الْعِلْمِ ، وَ سُکْرِ الْمَدْحِ وَ سُکْرِ الشَّبابِ ، فَاِنَّ لِکُلِّ ذالِکَ ریاحا خَبیثَهً تَسْلُبُ الْعَقْلَ وَ تَسْتَخِفُّ الْوَقارَ ؛(۱)

امام على علیه‏السلام :

سزاوار است که عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستایش و مستى جوانى بپرهیزد، چرا که هر یک را بادهاى پلیدى است که عقل را نابود مى‏کند و وقار و هیبت را کم مى‏نماید .

غرر الحکم ، ح ۱۰۹۴۸ .
………………………………………………………………………………
امام صادق علیه‏السلام :

اِعْلَمى اَنَّ الشّابَّ الْحَسَنَ الْخُلُقِ مِفْتاحٌ لِلْخَیْرِ ، مِغْلاقٌ لِلشَّرِّ وَ اِنَّ الشّابَّ الشَّحیحَ الْخُلُقِ مِغْلاقٌ لِلْخَیْرِ مِفْتاحٌ لِلشَّرِّ ؛(۱)

بِدان که جوانِ خوش‏اخلاق ، کلید خوبى‏ها و قفل بدى‏هاست و جوانِ بداخلاق ، قفل خوبى‏ها و کلید بدى‏هاست .

امالى طوسى ، ص ۳۰۲، ح ۵۹۸ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله :

کانَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله جالِساً مَعَ اَصْحابِهِ ذاتَ یَوْمٍ فَنَظَر اِلى شابٍّ ذى جَلَدٍ وَ قُوَّهٍ قَدْ بَکَّرَ یَسْعى فَقالوا : وَیْحَ هذا لَوْ کانَ شَبابُهُ وَ جَلَدُهُ فی سَبیلِ اللّه‏ِ تَعالى؟ فَقالَ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله لا تَقولوا هذا ، فَاِنَّهُ اِنْ کانَ یَسْعى عَلى نَفْسِهِ لِیَکُفَّها عَنِ الْمَسْاَ لَه وَ یُغْنیَها عَنِ النّاسِ فَهُوَ سَبیلِ اللّه‏ِ ، وَ اِنْ کانَ یَسْعى عَلى اَبَوَیْنِ ضَعیفَیْنِ اَوْ ذُرّیَّهٍ ضِعافٍ لِیُغْنیَهُمْ وَ یَـکْفیَهُمْ فَهُوَ فى سَبیلِ اللّه‏ِ و اِنْ کانَ یَسْعى تَفاخُرا وَتَـکاثُرا فَهُوَ فى سَبیلِ الشَّیطانِ ؛(۱)

پیامبر صلی الله‏ علیه‏ و‏آله :

روزى پیامبر صلی الله‏ علیه‏ و‏آله ، در میان یاران خود نشسته بودند . چشمشان به جوانى چالاک و نیرومند افتاد که از صبحگاهان ، تلاش مى‏کرد . یاران گفتند : واى بر او! چه مى‏شد اگر جوانى و چالاکى‏اش در راه خدا بود؟ پیامبر صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله فرمودند : چنین نگویید . اگر او براى خود تلاش مى‏کند تا از مردم بى نیاز شود و نزد آنان دست دراز نکند ، در راه خدا کار مى‏کند . اگر براى پدر و مادر ناتوان و یا فرزندان ناتوان خویش تلاش مى‏کند، تا آنان را بى‏نیاز و زندگى‏شان را اداره کند ، کار او در راه خداست، ولى اگر براى ثروت‏اندوزى و فخر فروشى تلاش مى‏کند ، کار او در راه شیطان است .

المحجّه البیضاء ، ج ۳، ص ۱۴۰ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله :

وَلّى رَسولُ اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله عَتّابَ بْنَ اَسیدٍ وَ عُمُرُهُ اِحدى وَ عِشْرونَ سَنَهً اَمْرَ مَکَّهَ وَ اَمَرَهُ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله اَنْ یُصَلّى بِالنّاسِ وَ هُوَ اَوَّلُ اَمیرٍ صَلّى بِمَکَّهَ بَعْدَ الْفَتْحِ جَماعَهً (۱)

ثَمّ اِلْتَفَتْ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله لَهُ قائلاً:

یا عَتّابُ! تَدْرى عَلى مَنْ اِسْتَعَمَلْتُکَ؟!لِ مَکَّهَ: لا یَحْتَجَّ مُحْتَجُّ مِنْکُمْ فى مُخالَـفَتِهِ بِصِغَرِ سِنِّهِ فَلَیْسَ الاَْکبَرُ هُوَ الاَْفْضَلَ ، بَلِ الاَْفْضَلُ هُوَ الاَْکْبَرُ ؛(۲)

پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله :

رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ، عتّاب بن اَسید را ـ که جوانى ۲۱ ساله بود، به فرماندارى مکّه منصوب کردند و به او فرمان دادند که امامتِ جماعت [و جمعه] مردم را نیز به عهده بگیرد و او نخستین فرماندار بعد از فتح مکه بود که در این شهر، نماز جماعت [و جمعه] برگزار کرد.

رسول خدا صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله ، سپس به او رو کردند و فرمودند: اى عَتّاب! مى‏دانى تو را بر جــوان چه کسانى فرماندار کرده‏ام؟ تو را بر مردم شهر خداى عزّوجلّ فرماندار کرده‏ام و البته  اگر کسى بهتر از تو سراغ داشتم، او را فرماندار آنان قرار مى‏دادم. آن حضرت، سپس به اهل مکّه نوشتند: مبادا کسى در نافرمانى از او، به کم سِن بودنش استدلال کند، چرا که بزرگ‏تر، شایسته‏تر نیست ، بلکه شایسته‏تر ، بزرگ تر است .

۱ السیره الحلبیه ، ج ۳، ص ۵۹ .

۲ بحار الأنوار ، ج ۲۱، ص ۱۲۳، ح ۲۰ .
………………………………………………………………………………
امام صادق علیه‏السلام :

لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَى الشّابَّ مِنْـکُمْ اِلاّ غادیاً فى حالَیْنِ : اِمّا عالِماً اَوْ مُتَعَلِّما ، فَاِنْ لَمْ یَفْعَلْ فَرَّطَ ، فَاِنْ فَرَّطَ ضَیَّعَ ، وَ اِنْ ضَیَّعَ اَثِمَ ، وَ اِنْ اَثِمَ سَـکَنَ النّارَ وَ الَّذى بَعَثَ مُحَمَّدا بِالْحَقِّ ؛(۱)

امام صادق علیه‏السلام :

دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببینم : دانشمند یا دانش‏اندوز . اگر جوانى چنین نکند ، کوتاهى کرده و اگر کوتاهى کرد ، تباه ساخته و اگر تباه ساخت ، گناه کرده است و اگر گناه کند ، سوگند به آن کس که محمّد صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله را به حق برانگیخت ، دوزخ‏نشین خواهد شد .

امالى طوسى ، ص ۳۰۳، ح ۶۰۴ .
………………………………………………………………………………
امام صادق علیه‏السلام :

مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ مَعَ الْسَّفَرَهِ الْکِرامِ الْبَرَرَهِ ، وَ کانَ الْقُرآنُ حَجیزا عَنْهُ یَوْمَ الْقیامَهِ ؛(۱)

امام صادق علیه‏السلام :

هر جوان مؤمنى که در جوانى قرآن تلاوت کند ، قرآن با گوشت و خونش مى‏آمیزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نیک قرار مى‏دهد و قرآن نگهبان او در روز قیامت ، خواهد بود .

کافى ، ج ۲، ص ۶۰۳ ، ح ۴ .
………………………………………………………………………………
امام على علیه‏السلام :

مُرُوا الاَحْداثَ بِالْمِراءِ وَ الْجِدالِ وَ الْـکُهولَ بِالْفِکَرِ وَ الشُّیوخَ بِالصَّمْتِ ؛(۱)

جوانان را به مباحثه و مناظره ، و میان‏سالان را به اندیشیدن ، و پیران را به سکوت ، فرمان دهید .

شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ، ج ۲۰، ص ۲۸۵، ح ۲۶۰ .
………………………………………………………………………………
امام على علیه‏السلام :

اَرْبَعَهُ اَشْیاءَ لا یَعْرِفُ قَدْرَها اِلاّ اَرْبَعَهٌ : اَلشَّبابُ لا یَعْرِفُ قَدْرَهُ اِلاَّ الشُّیوخُ وَالْعافیَهُ لا یَعْرِفُ قَدْرَها اِلاّ اَهْلُ الْبَلاءِ وَ الصِّحَهُ لا یَعْرِفُ قَدْرَها اِلاَّ الْمَرضى وَ الْحَیاهُ لا یَعْرِفُ قَدْرَها اِلاَّ الْمَوْتى ؛(۱)

ارزش چهار چیز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پیران، آسایش را جز گرفتاران، سلامتى را جز بیماران و زندگى را جز مردگان .

مواعظ العددیّه ، ص ۲۷۵ .
………………………………………………………………………………
امام على علیه‏السلام :

اَصْحابُ الْمَهْدىِّ شَبابٌ لا کُهولٌ فیهِم اِلاّ مِثْلَ کُحْلِ الْعَیْنِ وَ الْمِلحِ فِى الزّادِ وَ اَقَلُّ الزّادِ الْمِلْحُ؛(۱)

یاران مهدى(عج) جوان‏اند و کهن‏سالان در میان آنان کم‏اند ، مانند سُرمه در چشم و نمک در زاد و توشه ، که کمترین قسمت توشه ، نمک است .

الغیبه طوسى ، ص ۴۷۶، ح ۵۰۱ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله :

خَیْرُ شَبابِکُمْ مَنْ تَزَیّا بِزِىِّ کُهولِکُمْ وَ شَرُّ کُهولِکُمْ مَنْ تَزَیّا بِزِىِّ شَبابِکُمْ ؛(۱)

بهترین جوانانِ شما آنان‏اند که خود را به سبک بزرگسالان بیارایند و بدترین بزرگسالان ، کسانى‏اند که خود را شبیه جوانان کنند .

اِرشاد القلوب ، ص ۴۱ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله :

مَنْ اَحْسَنَ عِبادَهَ اللّه‏ِ فى شَبیبَتِهِ ، لَقّاهُ اللّه‏ُ الْحِکمَهَ عِنْدَ شَیْبَتِهِ ، قالَ اللّه‏ُ تَعالى : «وَ لَمَّا بَلَغَ اَشُدَّهُ وَاسْتَوى ءَآتَیْناهُ حُکْما وَ عِلْما» ثُمَّ قالَ تَعالى : «وَ کَذالِکَ نَجْزِى الْمُحْسِنینَ» ؛(۱)

پیامبر صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله :

هر کس که در جوانى خوب بندگى خدا کند ، خداوند در پیرى به او حکمت مى‏آموزد . خداى متعال مى‏فرماید : «و چون به رشد و کمال خویش رسید ، به او حکمت و دانش عطا کردیم» و در ادامه آیه مى‏فرماید : «و نیکوکاران را چنین پاداش مى‏دهیم» .

قصص، آیه ۱۴؛ أعلام الدین ، ص ۲۹۶
………………………………………………………………………………
امام صادق علیه‏السلام :

اِجْتَهَدْتُ فِى الْعِبادَهِ وَ اَ نَا شابٌّ ، فَقالَ لى اَبى : یا بُنَىَّ دونَ ما اَراکَ تَصْنَعُ ، فَاِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ اِذا اَحَبَّ عَبْداً رَضىَ عَنْهُ بِالْیَسیرِ ؛(۱)

در جوانى زیاد عبادت مى‏کردم . پدرم به من فرمود : فرزندم! کمتر عبادت کن، زیرا خداوند عزوجل ، اگر بنده‏اى را دوست بدارد ، با عبادت کم هم از او خشنود مى‏گردد .

کافى ، ج ۲، ص ۸۷ ، ح ۵ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی الله‏ علیه‏ و‏آله :

لِیَتَزَوَّدِ الْعَبْدُ مِنْ دُنْیاهُ لآِخِرَتِهِ ، وَ مِنْ حَیاتِهِ لِمَوْتِهِ وَ مِنْ شَبابِهِ لِهَرَمِهِ ، فَاِنَّ الدُّنْیا خُلِقَتْ لَکُمْ وَ اَ نْتُمْ خُلِقْتُمْ لِلآْخِرَهِ ؛(۱)

انسان باید براى آخرتش از دنیا ، براى مرگش از زندگى و براى پیرى‏اش از جوانى ، توشه برگیرد ، چرا که دنیا براى شما آفریده شده و شما براى آخرت آفریده شده‏اید .

تنبیه الخواطر ، ج ۱، ص ۱۳۱ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله :

اَوْسِعوا لِلشَّبابِ فِى الْمَجْلِسِ وَ اَفْهِموهُمُ الْحَدیثَ فَاِنَّهُمُ الْخُلوفُ وَ اَهْلُ الْحَدیثِ ؛(۱)

براى جوانان در مجالس جاى باز کنید، و امور نو و جدید را به آنان تفهیم کنید، چرا که این گروه جایگزین شما و درگیر مسائل جدید خواهند شد.

الفردوس ، ج ۱، ص ۹۸، ح ۳۲۰ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی الله‏ علیه‏ و‏آله :

اَلتَّوبَهُ حَسَنٌ وَ لکِنْ فِى الشَّبابِ اَحْسَنُ ؛(۱)

توبه زیباست، ولى از جوان زیباتر .

کنز العمّال ، ح ۴۳۵۴۲ .
………………………………………………………………………………
امام سجاد علیه‏السلام :

مَرَّ رَسولُ اللّه‏ِ صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله بِقَومٍ یَرْفَعونَ حَجَرا فَقالَ : ما هذا ؟ قالوا : نَعْرِفُ بِذاکَ اَشَدَّنا وَ اَقْوانا . فَقالَ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله : اَلا اُخْبِرُ کُمْ بِاَشَدِّکُمْ وَ اَقْواکُمْ ؟ قالوا : بَلى ، یا رَسولَ اللّه‏ِ . قالَ : اَشَدُّ کُمْ وَ اَقْواکُمُ الَّذى اِذا رَضىَ لَمْ یُدْخِلْهُ رِضاهُ فى اِثْمٍ وَ لا باطِلٍ وَ اِذا سَخِط لَمْ یُخْرِجْهُ سَخَطُهُ مِنْ قَولِ الْحَقِّ وَ اِذا قَدَرَ لَمْ یَتَعاطَ مالَیْسَ لَه بِحَقٍّ ؛(۱)

پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله بر گروهى گذشتند که سنگى را بلند مى‏کردند . فرمودند : این چه کارى است؟ گفتند : با این کار ، نیرومندترین و محکم‏ترینِ خود را مى‏شناسیم . فرمودند : آیا به شما خبر دهم که محکم‏ترین و قوى‏ترینِ شما کیست؟ گفتند : بلى اى پیامبر خدا ! فرمودند : محکم‏ترین و قوى‏ترین شما ، کسى است که هر گاه خشنود شود ، خشنودى‏اش او را به گناه و باطل نکشاند ، و هر گاه خشمگین شود ، خشمش او را از سخن حق ، بیرون نبرد ، و هر گاه به قدرت رسید ، آنچه برایش حق نیست، دست نزند .

معانى الأخبار ، ص ۳۶۶ .
………………………………………………………………………………
امام على علیه‏السلام :

اِذا عاتَبْتَ الْحَدَثَ فَاتْرُک لَهُ مَوْضِعا مِنْ ذَ نْبِهِ لِئَلاّ یَحْمِلَهُ الاِْخراجُ عَلَى الْمُکابَرَهِ ؛(۱)

هرگاه جوان را توبیخ کردى ، برخى خطاهاى او را نادیده بگیر، تا توبیخ تو، او را به مقابله وادار نسازد.

شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ، ج ۲۰، ص ۳۳۳، ح ۸۱۹ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی الله‏ علیه‏ و‏آله :

یا مَعْشَرَ شَبابِ قُرَیشٍ اِحْفَظوا فُروجَـکُم ، اَلا مَنْ حَفِظَ فَرْجَهُ فَلَهُ الْجَنَّهُ؛(۱)

اى جوانان قریش! پاک‏دامنى پیشه کنید . بدانید هر کس خود را در برابر شهوت حفظ کند ، بهشت از آنِ اوست .

المعجم الأوسط ، ج ۷، ص ۶۱ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله :

لا تَزولُ قَدَما عَبْدٍ یَوْمَ الْقیامَهِ حَتّى یُسْاَ لَ عَنْ اَرْبَعٍ عَنْ عُمُرِهِ فیما اَفْناهُ وَ عَنْ شَبابِهِ فیما اَبْلاهُ وَ عَنْ مالِهِ مِنْ اَیْنَ اَ کْتَسَبَهُ وَ فیما اَ نْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنا اَهْلَ الْبَیْتِ ؛(۱)

پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله :

انسان ، در روز قیامت ، قدم از قدم برنمى‏دارد ، مگر آن که از چهار چیز پرسیده مى‏شود : از عمرش که چگونه گذرانده است ، از جوانى‏اش که چگونه سپرى کرده ، از ثروتش که از کجا به دست آورده و چگونه خرج کرده است و از دوستى ما اهل بیت [پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ] .

خصال ، ص ۲۵۳، ح ۱۲۵ .
………………………………………………………………………………
پیامبر صلی الله‏ علیه‏ و‏آله :

لا تَمَنَّوا هَلاکَ شَبابِکُمْ وَ اِنْ کانَ فیهِمْ غَرامٌ ، فَاِنَّهُمْ عَلى ما کانَ فیهِمْ عَلى خِلالٍ ، اِمّا اَنْ یَتوبوا فَیَـتوبَ اللّه‏ُ عَلَیْهِم ، وَ اِمّا اَنْ تُردیَهُمُ الآْفاتُ ، اِمّا عَدُوّا فَیُقاتِلوهُ ، وَ اِمّا حَریقا فَیُطْفِئوهُ وَ اِمّا ماءً فَیَسُدُّوهُ ؛(۱)

پیامبر صلی الله‏ علیه‏ و‏آله :

نابودى جوانانتان را آرزو نکنید ، گرچه بدى‏هاى بسیار در آنان باشد، زیرا آنان با آن بدى‏ها چند دسته‏اند : یا توبه مى‏کنند و خداوند هم توبه آنان را مى‏پذیرد و یا این‏که آفت‏ها ، آنان را از پاى درمى آورد و یا با دشمنى مى‏جنگند، یا آتش‏سوزى را، خاموش مى‏نمایند و یا سیلى را سد مى‏کنند.

حلیه الأولیاء ، ج ۵، ص ۱۱۹ .

………………………………………………………………………………

منبع:hadis313.blogfa.com

 ارسال در حدود 5 سال قبل  نویسنده :   بدون نظر   | ادامه مطلب »